Skibladner er i gang igjen og passasjerer står i kø

Fredag ​​22. juli var DS Skibladner endelig forberedt på å fortsette cruisingsesongen. I Hamar ble svanen ønsket velkommen med musikk og varm applaus! Transporten hadde ligget ved Gjøvik brygge siden 15. juni for omfattende reparasjoner etter skaden på babords skovl under kursen mot Moelven. Med betydelig assistanse og ekstraordinær energi fra Ringsaker Industriservice, samt båtens egne ingeniører, var båten nå omsider klar til å starte inneværende års bookede seilinger.

På Brygga i Hamar hadde Hamar veterankorps sin plass med salige toner, og her var det norske faner, blomster, tallrike seilere og andre mennesker som rett og slett trengte å ønske «Den hvite svanen» Skibladner velkommen tilbake til Mjøsa. DS «Skibladner» er i dag Norges bare årebåt og den mest erfarne transporten innen sedvanlig aktivitet. Båten ble arbeidet i 1854-1856 ved Motala verft i Sverige. 2. august 1856 ble Skibladner sparket i gang.

Skibladner er i dag verdens mest etablerte funksjonelle årebåt i planlagt rushtid, og i disse dager er det i hovedsak en reisetransport, som gjør det mulig å møte fjordscenen slik den burde ses – fra havsiden. Båten padler fremover med stor fart, og legger til ved noen havner i Mjøsa.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.