Pilotunion: Uerfarne piloter truer flysikkerheten i SAS

– Vi har høye fjell, vi har mye fjord og vi har korte løyper og mye storm. Dessuten er bakkene glatte om vinteren.

Den som beskriver det norske luftfartsmiljøet, regnet som et av de vanskeligste i verden, er Aleksander Wasland. Han er pilot i det norske flyselskapet Widerö og visepresident i Norwegian pilots Association.

Rekruttering pågår

SAS rekrutterer nå kapteiner til et av sine nye selskaper. Bedrifter opprettet for å spare. Det rekrutteres for tiden piloter til norske ruter. Kravet for flyginger kvalifisert som kaptein er 250 timer.

– Det er lov men ikke spesielt smart. Siden 1946 har SAS utviklet ekspertise på disse ruterne, sier Aleksander Wasland.

Fagforbundet mener beslutningen om å permittere 560 av sine mest erfarne piloter, for å erstatte dem kort tid etter med uerfarne piloter, er dypt problematisk.

SAS: Vi følger reglene

SAS-sjefen mener de følger eksisterende regler.

– Vi følger naturligvis kravene som myndighetene har bestemt. Vi ville aldri gjort noe som setter sikkerheten i fare, sier SAS-sjef Anko van der Werff til SVT.

Anko van der Werff sier selskapet ønsker at alle som ble permittert under kronekrisen skal tilbake til SAS. Men det bildet deler ikke pilotforbundet. De mener at permitteringer kan søke jobb akkurat som alle andre. Fagforeningen sier at uerfarne piloter nå kan få jobben er seriøs virksomhet.

– Vi mener det er problematisk med tanke på flysikkerhet, sier Aleksander Wasland i Norsk Pilotforbund.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.