Økning i støtte for ladeinfrastruktur | Teknologiens verden

Klimatklivet har gitt rekordstøtte til bedrifter som ønsker å utvide ladeinfrastrukturen.
Foto: Patrik Lindgren / Å uttrykke livsstilen

Den redesignede investeringsstøtten som Miljødirektoratet avduket i vår har gitt resultater: De gir mer støtte enn noen gang til ladeinfrastruktur. Investeringen, kalt Klimatklivet, ga over 170 millioner svenske kroner i støtte til nye ladestasjoner etter siste søknadsrunde.

I fjor vår reviderte Naturvårdsverket støtten til utvidelse av offentlige hurtigfraktere. Det som har endret seg er at de gir opptil 70 prosent i støtte til de som bygger nye offentlige hurtigladere. Tidligere ga de opp 50 prosent.

I tillegg er kravet endret slik at effekten til hurtigladere skal være minst 150 kW og minst fire ladere per stasjon, noe tilsynet mener kommer bileiere til gode fordi de rett og slett får raskere ladere med mer kraft på stasjonene. På den annen side er det usikkerhet rundt «kravet» på 150 kW effekt, da det svenske Naturvårdsverket hevder at 591 av laderne som er innvilget økonomisk støtte er hurtigladere.

Etter at reglene ble endret i satsingen, kalt Klimatklivet, økte interessen for utvidelse av ladeinfrastrukturen. Etter siste søknadsrunde ble det bevilget totalt 173,7 millioner SEK til støtte for 1 165 nye ladestasjoner over hele landet.

LES OGSÅ: Fleksibel hurtiglading har startet i Riksgränsen

– Disse nye ladestasjonene for både personbiler og tyngre kjøretøy er akkurat det som skal til for å øke muligheten til å kjøre med strøm over hele landet. De bygges på steder hvor det mangler ladere i dag, sier Isak Öhrlund, leder i Klimatklivet, i en pressemelding.

En av de viktigste aspektene for Klimatklivet er at nye ladere installeres der de trengs og et område som trenger hurtigladere er Gällivare i Norrbotten. Der har KWatt AB-selskapet nå fått støtte fra Klimatklivet til å bygge fire 320 kW hurtigladere.

– Vi lytter og snakker med mange elbileiere om reiseutfordringene i Nord-Norrbotten og har slått fast at Gällivare er et godt knutepunkt for en ladepause. Det er mange mindre byer og bygder rundt, samtidig som det er et sentralt sted for elbileiere som reiser fra Nord-Norge til svenskekysten. Støtten gir rom for en stor investering i forhold til mulig avkastning til dagens situasjon, sier Jens Andersson i KWatt AB.

Klimatklivet jobber med søknadsrunder, hvor bedrifter så får en bestemt periode til å be om støtte til bygging av nye hurtigladere. Årets siste periode går fra 26. september til 7. oktober.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.