Luftfartsanalytiker på Norges SAS-melding: «Won’t Save Airline»

At den norske regjeringen kunne tenke seg å konvertere rundt 1,5 milliarder svenske kroner av SAS-gjeld til egenkapital kan sees på som en hjelp for flyselskapet. Luftfartsanalytiker Jan Ohlsson mener derimot ikke at dette tiltaket alene er nok til å redde selskapet.

– SAS har gjeld på 20 milliarder SEK totalt. Sammenligner vi med flyselskapet Norweigan, som i utgangspunktet ikke har gjeld for øyeblikket, er det fortsatt en lang vei å gå, sier han.

Norge må opptre med varsomhet

Nyheten om en mulig konvertering av aksjer i stedet for sunn kapital, mener Ohlsson kom uventet for SAS. Han forklarer dette med at den norske stat må opptre varsomt i saken for å unngå alvorlige konsekvenser.

– Mange private, nyinvesterte og nybygde flyselskapsjobber i Norge står på spill. Selv småsparere som har investert aksjer i mindre flyselskaper. Så man kan ikke kaste bort mye skattepenger på SAS, sier den norske næringsministeren, sier Ohlsson.

Du vil beholde SAS

Ifølge Ohlsson er det fortsatt i Norges interesse at SAS lykkes.

– Norsk flytrafikk er den mest lønnsomme og lønnsomme av de tre skandinaviske landene og innenlandstrafikken er ekstremt viktig. De vil gjerne beholde SAS som konkurrent og aktør slik at andre flyselskaper eller SAS selv ikke har monopol.

Hør flyanalytiker Jan Ohlsson snakke om SAS og den norske regjeringen i klippet over.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.