Klasseløse skoler – Danmark rangerer først med skoleeksperimenter

I et pilotprosjekt i 2019 som hadde som mål å forbedre elevenes psykiske helse, testet Øregård Gymnasium i Danmark fjerning av karakterer. I stedet fikk elevene løpende vurderinger av kunnskapene sine. Konseptet har vært så vellykket at ingen elever nå får karakterer i løpet av de tre første månedene av videregående.

– Elevene følte seg mye bedre. I tillegg presterte elevkullet i pilotprosjektet svært godt på den avsluttende tredjeårseksamenen, sier lærer Peter Brøndum, som har ansvaret for prosjektet.

Situasjonen i Danmark når det gjelder elever som opplever usunt skolerelatert stress er lik den i Sverige. Det mener Niels Ulrik Sørensen, ungdomsforsker i Danmark. Han har vanskelig for å se for seg en skole uten karakterer. En redusert karakterskala kan imidlertid både være gjennomførbar og ha en positiv effekt på elevhelsen.

– Vi har hatt karakterer så lenge at dagens elever identifiserer seg med det. Å erstatte karakteren med for eksempel tilbakemeldinger og diskusjon vil kreve store ressurser i skolen, sier han og fortsetter:

– Nylig la Reformkommisjonen frem et forslag om å fjerne toppnivået på karakterskalaen. Det kan redusere stress forbundet med ytelse.

Lær mer om skoleforskning i The Swedish School Experiment in the World of Science mandag 22. mai kl. 20.00 på SVT2 eller på SVT-avspilling.

Milo Pascall

"Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.