Kinas BYD kommer til Sverige med tre elbiler denne høsten: Alrik kjørte dem




BYD, Nio, Xpeng og neste år også Zeekr og sannsynligvis Hongqi og kanskje til og med Ora Cat.Legg til MG, Aiways, Polestar og om du vil ha Volvo, så er det snart ti kinesiske bilmerker i Sverige! Alrik har testet tre BYD-modeller, som begynner å sendes i november. Vi stiller ham seks raske spørsmål.






Kinas BYD kommer til Sverige med tre elbiler denne høsten: Alrik kjørte dem
70-seters Tang SUV, rask Han sedan og Atto mellomklasse SUV kommer til Sverige til høsten.

Hva betyr BYD?

Alrik: Navnet står for Bulid Your Dreams, og det uttales som BMW: AV D.

Hva gjør BYD spesiell?

Alrik: I motsetning til de fleste andre kinesiske elbilprodusenter, er ikke BYD en ung start-up. Selskapet ble grunnlagt allerede i 1995, da det begynte å produsere batterier hovedsakelig for telefoner og datamaskiner. Bilproduksjonen startet i 2002 og er et gigantisk selskap med nærmere 300 000 ansatte, som også selger elbusser, gaffeltrucker, monorail-tog, solceller, batteriakkumulatorer og sist men ikke minst elbilbatterier. Den er den tredje største i verden når det kommer til elbilbatterier.

I 2022 sluttet de å bygge biler med kun forbrenningsmotorer og nå gjelder kun plug-in hybrider og rene elbiler. Legger du dem sammen, lager BYD flere biler enn Tesla. Over 600.000 BYD-biler ble solgt i første halvår i år, og det ser ut til at de vil ende opp med å passere én million i år.

Hvorfor kjøpe en BYD?

Alrik: Så vidt jeg vet er BYD det eneste bilfirmaet som designer og produserer alt fra halvledere, elektriske motorer, elbilbatterier, batteriladere og kontrollelektronikk. I følge BYD skal dette bety at alle komponenter er avstemt til hverandre, noe som skal gi høy effektivitet, samt korte ventetider, og til slutt gode priser også.

Men det som skiller seg tydeligst ut er batteriteknologien deres med såkalte Leaf-batterier – LFP-batterier: koboltfrie litium-jernfosfatbatterier og lavt nikkelbelegg. De skal være ekstremt trygge og ikke ta fyr, pluss at de kan lades 100 prosent ved hver ladning og teknologien deres må gjøre at batteriene ikke er like følsomme for høye og lave temperaturer: god autonomi om vinteren. Men ulempen er at ladingen ikke er like rask som den raskeste, og energitettheten per kilo er ikke like god som litium-ion-batterier. Bladbatterier er nå i entry-level-versjonen av Tesla Model Y, og Toyota kjøper også bladbatterier.

Atto 3 mellomstore SUV vil trolig være den mest populære på det svenske markedet.

Hvilke modeller er på vei og hvordan sykler du?

Alrik: I høst lanserer de tre modeller: en stor syvseters SUV kalt Tang med over 500 hk og lastet med utstyr, en stor rask sedan kalt Han, med samme drivlinje og meget godt utstyrt, og en mellomklasse SUV kalt Atto.3 som skal ta seg av kampen med for eksempel Kia Niro-EV.

Jeg har kun kjørt bilene korte avstander på en flyplass, men førsteinntrykket er at bilene er meget godt bygget, med godt materialvalg og god komfort. Både fjæringen og lydnivået føltes bra, selv om det er vanskelig å vurdere på en litt smal vei i kanten av en flyplass. De føles mye mer tradisjonelle og solide i interiøret enn for eksempel Tesla, men er også langt fra sporty å kjøre. Bilene forventes å bestilles fra september og leveringene forventes å starte i november.

Er det noe du ikke liker?

Alrik: Jeg fikk som sagt bare teste et lite stykke og vi skal selvfølgelig teste dem når bilene kommer til Sverige. Men Act 3s 88kW hurtiglading imponerer ikke, og de to andre modellene topper rundt 120kW, så de er ikke hurtigladere. De indikerer en opplading på 30-80 prosent på 30 minutter. Jeg er ikke sikker på hvor effektiv navigasjon er for å hjelpe med en rute, og etter hva jeg forstår er det bare infotainmentsystemet som kan oppdateres online, ikke kontrollmaskinvaren.

Dessuten vet jeg ikke om du som kjøper får bedre priser på noe ladenett i Sverige og hvordan det er med serviceintervaller og servicepriser. Garantien er fire år.

Hvor mye koster de?

Alrik: Dette er det virkelig interessante spørsmålet. Vi har ikke fått svenske priser, men de sier de skal være konkurransedyktige. Min gjetning er at bilene havner et sted rundt Kia-nivået, litt avhengig av utstyret. Både Tang SUV og den store Han sedan er raske og dyre biler som neppe blir merkets bestselgere. Den rollen er sannsynligvis ivaretatt av forhjulsdrift Act 3. Men i Norge var Tang den nest mest solgte SUV-en i sin klasse, med over 2000 solgte enheter, så selvsagt handler det om prisen.

Er det noe mer du vil fortelle oss?

Alrik: Det vil være en detaljert prøvekjøringsrapport med mye data og også en prøvekjøringsvideo. Det er spennende med alle de nye bilmerkene som gjør det både vanskeligere og morsommere å velge bil. Konkurransen om kundene blir virkelig hard og med mer konkurranse kan vi håpe på gode priser og raskere levering!

Designet er alt annet enn skandinavisk minimalistisk.

Interiøret gir et kvalitetsinntrykk.

Jeg kan tenke meg en BYD!

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet!

Mistet ingenting! Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.