Kina leder standarden for lidar-testing

Den kinesiske lokksensorprodusenten Hesai leder en ISO-gruppe som skal utvikle en standard for hvordan man kan måle ytelsen til lokksensorer for bilindustrien.

Standarden vil hete ISO / PWI 13228. Forarbeid basert på Hesais forslag.

Gruppen håper å standardisere terminologien om lidelse.

Andre medlemmer av gruppen de er Denso, Bosch, Sony, Nissan og ZF. Den franske lokkprodusenten Valeo bidrar med en visepresident.

Ledersensorer brukes til avstandsmåling. Fremfor alt er det et hett område innen førerassistanse og autonom kjøring.

En lidar sender ut lyspulser i veldefinerte retninger og måler spretttiden. Gir polare koordinater til ugjennomsiktige objekter i miljøet.

En enkel lidar kan måle avstanden til bilen foran, for en spacer.

Et lidarkompleks plassert på taket av bilen kan dekke et 360-graders synsfelt rundt hele kjøretøyet med så høy tetthet at prikkene danner et slags sanntids 3D-kart over hele trafikkmiljøet.

Hvor nærme det er mellom punktene, hvilke vinkler som dekkes, hvilke avstander lidaren måler, og hvilken oppdateringsfrekvens den har – dette er noen av de grunnleggende ytelsesparametrene som finnes for en lidarsensor.

Morselskapet Hesai er allerede involvert i arbeidet med standardene UL4700, IEC TC76 og IEC 60825.

Hesai ble saksøkt for patentkrenkelse i oktober 2019 av den amerikanske lidar-pioneren Velodyne. Sommeren 2020 er nådd et oppgjør som inkluderte krysslisensiering.

En av kundene til Hesai er finske Sensible 4, hvis selvkjørerprøve i norske Bodø vi snakket om i går.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.