Her er selskapet som mottok flest klager fra det svenske konsumentverket i år

Bilvurderingssider har vært et tilbakevendende problem for svenske forbrukere i flere år. Nye sider dukker opp og mange forbrukere oppfatter ikke at tjenestene koster tusenvis av kroner.

Det har SVT tidligere meldt på ulike sider og selskaper, noe som gjorde at kunder følte seg truet til å betale for noe de ikke ville betale for.

Nye sider i år

I 2022 dukket det opp to nye nettsteder som samlet samlet inn 699 varsler og klager til det svenske konsumentverket. Bilregnr.eu og bildata.nu drives av det latviske selskapet Capitalink SIA og sidene ligner veldig på flere tidligere kritiserte bilvurderingssider.

– Vi kan også se av rapporter at forbrukere har hatt problemer med å benytte seg av angreretten og at verdsettelsen av bilen som sådan mangler, sier Charlotte Söderlund.

Det svenske forbrukerverket har nå overlatt saken til latviske forbrukermyndigheter og krevd at de tar grep mot selskapet.

«Katt og mus»

Det svenske konsumentverket vet foreløpig ikke om de samme personene bak de gamle sidene driver de nye også. Men også tidligere har sporene i noen tilfeller ført til Latvia.

– Vi merker at bilvurderingssider kommer tilbake år etter år, men i ulike former. Det blir en lek med katt og mus, for vi må ta grep mot hver eneste bedrift, sier Charlotte Söderlund.

– Det er ikke ulovlig å drive biltakseringssted, men det skal være klart om tjenesten koster penger eller ikke. Og der ser vi store problemer.

Redigering av nettsider

SVT har søkt etter Capitalink SIA flere ganger, uten å få noe svar. Sidene har blitt oppdatert flere ganger med noen avklaringer på hvor mye tjenesten koster, siste gang etter at SVT begynte å se etter en kontakt med selskapet.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.