Han skal lede GSK-spin-offen i forbrukerhelsesektoren

Haleon – dette er navnet på det nye forbrukerhelseselskapet som snart vil bli skilt ut fra den britiske farmasøytiske giganten Glaxo Smith Kline, GSK. – Denne lanseringen er en milepæl for oss på vår reise mot å bli et nytt uavhengig selskap, forteller Anja Schwarz, svensk sjef for den nye organisasjonen, til Life Science Sweden.

Det nye navnet Haleon (uttales «Hay-Lee-On») er inspirert av det gamle engelske ordet «hale», som betyr «i god helse», og den utenforsprunglingen gresk «leon» som betyr løve og er forbundet med styrke.

Spin-offen forventes å bli en realitet i midten av dette året, da GSK annonserte delingen av virksomheten i to uavhengige selskaper: det ene fokuserte på vaksiner og medisiner, det andre fokuserte på forbrukerhelse og selskapets bestselgere. Alvedon, Voltaren, Otrivin og Sensodyne.

– Det var en reise for oss. Vi har gjort en rekke vellykkede investeringer og strategiske endringer innen forbrukerhelse og har integrert produktporteføljer kjøpt opp av Novartis og Pfizer de siste årene, sier han. Anja Schwarz.

Det nye forbrukerhelseselskapet har en årlig omsetning på nesten 10 milliarder pund, tilsvarende 127 milliarder SEK, og har 24 000 ansatte over hele verden.

Anja Schwarz ble utnevnt til selskapets svenske administrerende direktør i januar. Han jobbet med forbrukthelse innenfor GSK Group i 18 år og har hatt flere ledende stillinger i Europa. Senest tiltrådte hun rollen som landssjef for GSK Consumer Healthcare i Norge.

– Mitt fokus i Sverige vil blant annet være på egenomsorg og tilgang på medisiner, og på bærekraftspørsmål, hvor vi har ambisiøse mål, sier Anja Schwarz.

Artikkelen er en del av vårt emne om Jobber og karrierer.


Milo Pascall

"Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.