Fornuftige 4 autonome kjøretester i Bodø biteverdi

To selvkjørende Toyota Proace varebiler skal kjøre en bussrute til sykehuset i Bodø, Norge, nord for polarsirkelen. Utfordringen er tid.

Det autonome kjøresystemet leveres av finske Sensible 4. En tekniker sitter i førersetet klar til å gripe inn.

Dette skal ifølge en pressemelding være verdens nordligste robotbuss i rutetrafikk. Testen varer til nyttår og dekker derfor vintersesongen.

Bodø har problemer med å finne sjåfører for lokaltransport, derav interessen for å teste robotbusser. Byen har også ambisjon om å være en «innovasjonsby» med flere prosjekter innen smarte byer.

Ruten er 3,6 km og går langs offentlig vei med en maksimal hastighet på 30 km/t med seks stopp mellom havnen og sykehuset.





– Hvis en autonom skyttel fungerer i Bodø, fungerer den overalt, sier Rune Eiterjord.

Å kunne sykle selv i all slags vær er hva Sensible 4s spesialitet bør være.

– Bodø er kjent for å oppleve fire sesonger på samme dag, sier prosjektleder Rune Eiterjord.

Bodö har både regn og snø. Stedet er kjent for sin sterke vind: mellom oktober og april er gjennomsnittshastigheten fem meter per sekund.

Feriestedet ligger nord for polarsirkelen. Prøveperioden inkluderer både polarnatt og midnattssol. Temperaturen er ikke ekstrem og er sjelden under -10 ° C eller over + 22 ° C.

Ifølge Sensible 4 overrasker dårlig vær ofte.

Prosjektet heter Smartere Transport Bodø.

Linjeoperatør Mobility Forus har gjennomført autonome busstester i Norge siden 2018.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.