Blandede reaksjoner fra pilotforbund: «Avtalen er i dårlig smak»

For at avtalen formelt skal tre i kraft, må medlemmene i de fire pilotforeningene i Sverige, Norge og Danmark godkjenne avtalen ved en avstemning.

– Det betyr at hele avtalen er bygd opp slik at medlemmene selv kan bestemme om de ønsker det eller ikke, sier Jan Levi Skogvang, president i Norsk pilotforening Parat, til SVT.

Dersom flertallet av medlemmene stemmer nei til avtalen, kan den oppheves?

– Ja, absolutt, sier Skogvang, men legger til at det skal mye til for at avtalen skal forkastes.

– Det er tre land og fire foreninger som skal stemme, så det er litt komplisert. Vi har også noen regler som vi følger med kompromisser og prosenter. Men hvis alle skulle stemme nei, ville det vært et nei.

Det sier pilotforeningene i Sverige og Danmark

«Pilotene har gjort viktige funn», skriver den svenske pilotforeningen i en pressemelding om den nye avtalen. De skriver blant annet at de er glade for å ønske velkommen igjen pilotkollegene som ble sparket under pandemien etter bestemmelsen i gjenansettelsesavtalen.

Henrik Thyregod, president i Dansk Pilotforening, tror de danske SAS-pilotene vil sette pris på avtalen til tross for de reduserte lønnsbestemmelsene.

– Jeg tror medlemmene mine vet hva vi driver med her. SAS er i krise etter kronen, sier han DR.

Norsk forening er skeptisk til lengre arbeidsuker

Norges Pilotforbunds president Jan Levi Skogvang er fornøyd med bestemmelsen om felles tariffavtale, men sier forbundet tar noen forbehold.

– Den individuelle belastningen er blitt mye større i avtalen. Det er en akkord som absolutt har en flott ettersmak. Vi har gått fra 47,5 til 60 timer per uke, noe som betyr at de blir mer anstrengende og lengre dager.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.