Alexandra Rotan ble sjokkert da hun så reklamebanneret: – Skam deg!

I Karl Johan fikk «KEiiNO»-sanger Alexandra Rotan (25) seg et genuint sjokk da hun så reklamebanneret fra velværemiljøet 24fitness.

«Tierd av å være feit og monstrøs? Bare vær monstrøs! » lyder reklamen.

– Jeg ble lamslått da jeg så banneret på muligens av Norges mest aktive vei. Jeg stusser over at dette ikke har blitt tatt ut tidligere, og det er i den grad alarmerende at det er denne holdningen de styrker, uttrykker Rotan til hilsen Norge og legger til:

– Alle kropper er like fine, og ingen kan garantere muligheten til å tilby noe så beklagelig med sammensetningen av andre.

Energiser storm av innvendinger
Rotan aksepterer at formuleringen av banneret kan påvirke enkeltpersoner som ser det negativt.

– Jeg vurderer hver eneste av de som føler seg skjelven i sin egen kropp, som ser dette når de handler eller er på vei til lunsj, og får et sjokk i seg, sier sangeren.

Hun la ut et bilde på Instagram av skiltet med inskripsjonen: «Disgrace on you» og merket velværestedet 24Fitness, som hevder plakaten. På det følgende bildet oppfordret hun sine tilhengere til å klage på kampanjen til Forbrukertilsynet.

– Jeg må oppfordre enkeltpersoner til å sutre siden jeg trenger å få det eliminert! Jeg har fått noen meldinger om at de har hatt denne kampanjen en god stund, og derfor kan jeg ikke la være å tenke på hvorfor den ikke er tatt ut ennå, forstår hun.

Rotan stoler på at en betydelig storm av protester vil få Forbrukertilsynets vurdering.

– Du må se humoren i det
Medeier av 24Fitness, Tommi Thorvildsen, sier til hei Norge at Rotan kan uttrykke høyt hva hun trenger om banneret.- Hun kan komme seg ut hva hun mener, det er et fritt land. Å investere energi hos oss, velger hun selv.

– Enkeltpersoner velger hvordan de skal tyde banneret. Du må se humoren i det.

Han sier at dette ikke er når varselet først har skilt seg ut.

– Banneret er nylig tatt, teipet og irritert.

På spørsmål om at han kan si noe om av hvilken gyldig grunn noen ville gjort dette med skiltet, svarer han at banneret har et umiskjennelig budskap.- Budskapet er at her kan du komme i form. Hos oss blir alle tatt imot med glede.

Uheldig kroppssenter
Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, som Rotan, aksepterer at reklamebanneret kan være farlig.

– Det viktigste som slo meg er at denne kampanjen er avgjørende for et konsekvent ekspanderende kroppssenter i offentligheten, sier hun til hei Norge og fortsetter:

– Om det er dette banneret eller et bilde av en påstått «ideell kroppsbygning» som er måten du bestemmer deg for å vise frem et beskjedent medlemskap på, spiller ikke akkurat noen rolle i så stor grad. Normalt for denne typen utstilling er at det er et uønsket kroppssenter, som fremmer urimelige standarder i motsetning til å nullstille på måten at kropper er perfekte i alle toner og fasonger. I følge Sundfør ser en stor del av reklamekjøperne i dag kan sette i gang et uheldig kroppssenter.

– Dette i seg selv forårsaker ikke kostholdsproblemer, men kan likevel være en av få faktorer som kan utvide sjansen for å fremme et kostholdsproblem. Mange enkeltpersoner investerer definitivt et overskudd av betydelige investeringer i jakten på et kroppsideal som er totalt uoppnåelig. Denne jakten kan føre til at hensyn og følelser knyttet til mat, kropp og trening reduserer den personlige tilfredsheten.

Legit enn forskjellige annonser
Til tross for at Sundfør seriøst ikke liker oppslaget, aksepterer hun at det tåler utflukt i gruppen.

Alt tatt i betraktning, tror jeg nesten at dette reklamebanneret på en måte er mer legitimt enn menneskene som pakker det inn bak fotografikorrigerte kropper, sier hun og legger til:

– I alle fall, ikke misforstå meg, jeg kunne klart meg uten!

Ernæringsfysiologen krever at kjøpere må fastsette loven og være mer oppmerksomme.

– Vi bør være betydelig mer oppmerksomme på hva vi anerkjenner for å vise frem og hvordan vi tåler at noen henvender seg til oss. Vi bør si at «vi erkjenner ikke dette», og vi bør huske at vi har makten.

Sundfør aksepterer faktisk at det er et avskjæringspunkt for hva Forbrukertilsynet kan gjøre, da det ikke er noen lovlig preklusjon mot formuleringen i å promotere.

– Forutsatt at vi prøver å ikke kjøpe varer og administrasjoner som benytter denne typen utstilling, så er det foreløpig dårlig reklame.

– Tillatt med humor
Bente Øverli, avdelingssjef i Forbrukertilsynet, sier at de ikke har skrevet inn noen forespørsler om publiseringsbanneret etter det hun har sporet opp i deres rammer.

Hun svarer dermed samlet på hilsen Norges forespørsel:

– All reklame bør være i henhold til god markedsføringspraksis. Dette innebærer at fremvisningen bør planlegges slik at den ikke misbruker normal moralsk og moralsk skjønn, eller på annen måte bruker fiendtlige midler.

– Det er ennå et forsprang før man kan si at en annonse er i motsetning til god utstillingspraksis. Det er ikke tilstrekkelig at kampanjen blir sett på som beklagelig, intetsigende eller komparativ, mener Øverli.

Hun sier at det for eksempel er lov å involvere humor eller andre virkemidler i promoteringen, uten at dette i bunn og grunn sliter med stor utstillingspraksis.

Betydelig med tips og klager
Øverli understreker at det er viktig å få frem at uavhengig av om et utstillingstiltak ikke er rettet rett frem mot ungdom, bør organisasjoner hele tiden vurdere om annonsen skal være synlig eller hørt av barn.

– Dette med den begrunnelse at ungdom også kan gå over reklame som ikke er direkte fokusert på dem, og som dermed ikke er rimelige for aldersgruppen deres, sier hun og fortsetter:

– I de situasjoner der reklamen skal være synlig eller hørt av barn, for eksempel når utstillingsvinduet vises i det offentlige rom på brett, på åpne kjøretøy eller via virtuell underholdning, mens man vurderer om reklamen er i motsetning til god utstillingspraksis, unik aksentuering vil bli lagt på om markedsføring spiller på vennlig skrøpelighet, lav selvtillit eller kan øke kroppspresset.

Øverli ser fornuftig ut av at forutsatt at kjøpere finner reklame de svarer, oppfordrer Forbrukertilsynet dem til å ta kontakt.

– Tips og klager fra innkjøpere er noe livsviktig for oss i Forbrukertilsynet, og det er en betydelig ressurs for arbeidet vi gjør. Vi godkjenner derfor at Rotan gir kundene mulighet til å beklage forutsatt at de aksepterer at denne reklamen ikke overholder markedsføringsloven.

Endelig legger hun til:

– Vi vurderer ustanselig hvilke saker vi tar greit med håndtering basert på knurring, og jeg vil kanskje ikke kommentere hvordan vi på noe tidspunkt vil håndtere eventuelle protester på denne reklamen.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.