AKKURAT NÅ: Fare for nytt flykaos i Sverige: piloter kan bli sparket fra jobb

AKKURAT NÅ: Fare for nytt flykaos i Sverige: piloter kan bli sparket fra jobb

SAS-flyselskapet vil svare på enhver streik med en såkalt lockout.

Etter at Arlanda ser ut til å ha fått bukta med de verste køene neste skudd kommer til flyplassen.

9. juni varslet 900 piloter streik, etter den tid Forhandlingene mellom SAS-ledelsen og pilotforbundet strandet.

Nå kan SAS motvirke streiketrusselen med en såkalt blokade, melder Norges NRK.

Slå av pilotene

En lockout betyr at arbeidsgiver bruker et pressmiddel som ligner på streik.

Ansatte er rett og slett utestengt fra å gjøre jobben sin, noe som nå kan være interessant for de som planlegger å reise med flyselskapet fra Arlanda.

Frist 29. juni

Det svenske pilotforbundet har satt 29. juni som frist, skriver NRK.

Dersom det ikke oppnås enighet innen den datoen, vil SAS-basen på Arlanda gå ut i streik.

Setter hardt mot hardt

At flyselskapet svarer med sperrevarsel begrunnes med at forbundet har sagt opp tariffavtalen med SAS og varslet totalstreik.

Meldingen skal ifølge SAS tolkes i lys av pilotforbundets sterke streikevarsel, ifølge brev NRK har mottatt.

Det treffer Arlanda

SAS sin hensikt med blokaden er å få forbundet til å legge ned stridsøksen og hindre mest mulig skade på selskapet dersom konflikten eskalerer, heter det videre i brevet.

Blokken trer derfor i kraft på Arlanda fra klokken 00.01 29. juni.

Det er uklart om Norge og Danmark

Det er fortsatt uklart om den samme beskjeden kan påvirke Norge og Danmark.

– I Sverige er det ganske vanlig at arbeidsgiver utfører en såkalt speilblokk, i situasjoner hvor det er gitt streikevarsel. Det er ulike regler og prosesser i ulike land og vi går tilbake til det som skjer videre i Norge og Danmark, sier Tonje Sund, pressesjef i SAS, til NRK.

Titusenvis av reisende kan bli berørt hver dag

Det svenske pilotforbundet advarte for to uker siden at en streik kan ramme opptil 250 avganger og 45 000 passasjerer per dag.

– Ved streik ligger hele ansvaret på ledelsen. Vi kan ikke ta ansvar for at de ikke ønsker å inngå en avtale med oss, sier Martin Lindgren, president for SAS-seksjonen i det svenske pilotforbundet, i Dagens Nyheter.

Vanskelig økonomisk situasjon

Beskjeden fra pilotene kommer på et tidspunkt hvor SAS er i en vanskelig økonomisk situasjon.

Flygiganten meldte nylig om et tap på én milliard.

Ifølge Martin Lindgren måtte pilotene ta julingen.

– Vi vil nå bli enige om en avtale som gjør at vi tar skuddet ved å avstå fra lønnsøkninger, fordi SAS er i en vanskelig posisjon. Men så ønsker vi også å være en del av fremtiden til dette flyselskapet. Det SAS kommuniserer for tiden er at dersom vi aksepterer kutt på opptil 30 % i lønn og vilkår kan vi beholde en tredjedel av jobbene våre, resten går til andre, sier Martin Lindgren.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.